Wednesday 13 August 2014

Posted by Unknown on 12:09 No comments

TAMAR COCOA (IMP PRODUCT)





KHASIAT KOKO KURMA

Gabungan gula halus, krimer tanpa tenusu dan estrak Tamar (Kurma) serta serbuk koko yang lazat dan berkhasiat.

Khasiat Kurma Dan Koko

- Kurma dengan Zat besi sangat sesuai bagi orang yang mengalami masalahanemia (kekurangan sel darah merah). Malah wanita yang mengalami haid yang terlalu banyak setiap bulan juga memerlukan zat besi.
- Kandungan salasilat (sejenis zat yang menyerupai aspirin) dalam kurma boleh bertindak seperti ubat kerana ia mampu mencegah pembekuan darah dan juga bertindak sebagai anti keradangandan menurunkan tekanan darah
- Kaya dengan khasiat protein, serat, glukosa, vitamin A&C, sodium serta potassium
- Kurma membantu proses pembesaran, merangsang minda kanak-kanak serta perkembangan otak bayi
- Koko apabila diampurkan dengan susu dan gula akan menjadi minuman yang berkhasiat
- Kesan Antioksida adalah diperolehi daripada kandungan polyphenois yang tinggi seperti flavanoids
- Koko meningkatkan kebolehan mengatasi tekanan
- koko melambatkan proses penuaan

Info tambahan mengenai Kurma

 Firman Allah s.w.t:
“Lalu dengan (air) itu, Kami tumbuhkan untukmu kebun-kebun kurma dan anggur, di sana kamu memperoleh buah-buahan yang banyak dan sebahagian dari (buah-buahan) itu kamu makan.” (Surah Al-Mukminun, ayat 19)
Memakan kurma merupakan satu sunnah Nabi s.a.w. Setiap perbuatan Nabi s.a.w yang diikuti akan mendapat berkat dan ternyata sangat bermanfaat kepada manusia. Kandungannya yang tinggi khasiatnya serta kaya dengan protein atau serat, vitamin A dan C serta zat galian atau mineral seperti  zat besi, kalsium, sodium dan potassium.
·         Protein: 2%
·         Serat: 4%
·         Gula: 50% – 57%
Kulit kurma baik untuk mencegah barah usus besar kerana boleh melawaskan pembuangan air besar. Diriwayatkan dari Aisyah r.a yang menjelaskan kurma mengandungi ubat. Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari dari terkena racun yang dimakan. Dikisahkan sewaktu Maryam melahirkan Nabi Isa a.s di bawah pokok kurma, telah datang malaikat Jibril a.s menyuruh Maryam menggegarkan pohon kurma. Lantas memakannya. Dengan izin Allah, ia memudahkan kelahiran Nabi Isa a.s. Seruan pada umat Islam supaya memakan kurma sebagai menggantikan makanan yang berkolestrol tinggi atau berkarbohidrat tinggi.

Cara pengambilan : Bancuh sepeket Tamar Cocoa(25gm) dgn 250ml air panas. Tambahkan sedikit susu jika suka.
Bagi diri saya, bancuhan sepeket Tamar Cocoa dgn 250ml air panas sudah memadai tanpa pemanis tambahan. Malah minuman ini turut memberi rasa kenyang.


HARGA AHLI: RM18.00          HARGA PASARAN: RM21.00 

0 comments:

Post a Comment