Tuesday 11 November 2014

Posted by Unknown on 09:49 No comments

Tips Mengatasi Masalah kekurangan 

Platelet secara Semulajadi


Assalamualaikum..... Mykh3 cute shopes kembali.
Kali ni nk share pasal cara mengatasi masalah kekurangan PLATELET. My parents baru sj balik dari mengerjakan Ibadah Haji 1436H. My father pulak kat sn demam onn off, so balik sini, keadaan badan dia x stabil....g check darah, PLATELET rendah, 139/150 first checkup. checkup kali ke 2 bacaan makin turun ke 138/150.

Selama  ni dalam kepala hanya tahu pasal menaikan Hb (heamoglobin) je. sbb masa pregnant, HB sy selalu rendah. Mula la ekspedisi “blog walking” di depan PC. Lalu membuka mata betapa bahanyanya kekurangan platelet dalam darah. Ok,sebelum tu jom kenal-kenal dulu dengan platelet. Platelet ni dalam bahasa sains juga dikenali sebagai  trombosit,keping darah atau plat darah. Platelet merupakan komponen dalam darah yang sangat penting. Pletelet memiliki bentuk tidak seragam di mana ia juga tidak memiliki warna,tidak berisi, lebih kecil dari sel darah merah dan sel darah putih serta mudah pecah.

Kandungan Sel Di dalam Salur Darah
Platelet amat penting dalam mekanisma hematosis yang membantu dalam proses pembekuan darah. Kekurangan platelet boleh menyebabkan pendarahan dan Demam Berdarah Dengue (DBD) serta boleh membawa maut sekiranya tidak dirawat dengan segera. 

Bagaimana Platelet Boleh Berkurang? 

Kekurangan platelet juga dikenali sebagai  trombositopenia. Ada beberapa penyakit yang menyebabkan  platelet berkurang atau rendah dan yang paling sinonim dengan negara kita Malaysia adalah Demam Denggi. denggi sangat merbahaya dan boleh membawa maut jika tidak dirawat dengan segera.



kekurangan platelet juga boleh disebabkan oleh kehamilan dan bersalin, pendarahan, penyakit autoimun (platelet dibinasakan oleh system imun sendiri), kurang penghasilan platelet (anemia aplastik) dan bacteria dalam darah (bakteremia). penyakit lain yang menyebabkan kekurangan platelet adalah seperti  kanser, cacar air dan kesan radiasi. 

Mengapa Perlu Menaikkan Jumlah Platelet Dan Apakah Kesan Kekurangan?

 Platelet merupakan sel kecil di dalam darah yang berfungki sebagai agen pembekuan darah dan menghentikan pendarahan. Platelet yang normal boleh hidup dalam jangka masa 8 hingga 12 hari dalam aliran darah dan sel-sel baru akan dihasilkan oleh sum-sum tulang secara berterusan. Fungsi inilah yang amat penting bagi tubuh kita kerana apabila platelet rendah, pendarahan yang berlebihan akan berlaku dan  boleh mengancam nyawa. Pendarahan boleh berlaku secara dalaman (organ)dan luaran seperti bintik-bintik merah pada kulit,berak berdarah dan hidung berdarah. Namun begitu,sekiranya kekurangan platelet dirawat dengan cepat,kandungan platelet dalam darah mampu untuk naik secara sendirinya. Oleh itu kita perlu tahu bagaimana cara yang efektif untuk menaikkan jumlah platelet terutamanya kepada pesakit denggi. Jumlah Platelet yang normal adalah 150,000 – 450,000 platelet/ mm3 darah. 

TIPS MENAIKKAN JUMLAH PLATELET DENGAN CEPAT SECARA SEMULAJADI. 


Firstly sekiranya kelihatan simptom seperti demam berpanjangan, hidung berdarah dan keluar bintik-bintik merah pada kulit,sila berjumpa doctor untuk pemeriksaan lanjut. Antara tips menaikkan jumplah platelet 


1. Mengambil Diet yg sihat

buah dan sayur

Pengambilan buah-buahan dan sayur segar mampu meningkatkan jumlah platelet seperti sayur hijau,buah limau, tomato dan kiwi. 

2. Jauhi Makanan yang tidak Sihat





Makanan tidak sihat yang dimaksudkan termasuklah makanan segera, alcohol dan minuman berkafein. makanan dan minuman seperti ini menghalang penghasilan platelet oleh sum sum tulang.


3. Mengambil makanan yang mengandungi Vitamin B12 dan tinggi Asid folik.




Vitamin B12 dan asid folik amat penting bagi pembentukan atau penghasilan elemen darah termasuk platelet. Antara makanan yang tinggi asid folik adalah bayam, buah limau, dan kekacang. manakala makanan yang mengandungi Vitamin B12 adalah seperti  telur,susu,keju, dan daging kambing.

4. Mengambil makanan yang mengandungi sumber asid lemak Omega 3



omegaPengambilan Omega 3 mampu meningkatkan penghasilan platelet dalam darah. Antara makanan yang mengandungi sumber omega 3 adalah seperti ikan,minyak ikan , tuna dan ikan salmon liar. 

5. Vitamin dan mineral (suppliment)
6. Pengambilan Air Suam ,tidur dan rehat secukupnya.
7. Elakkan ubatan tertentu 


Suppliment Shaklee juga ada menyediakan semua sumber diatas dengan cara pengambilan yg Cepat dan selamat 



Suppliment bagi mengatasi masalah kekurangan Platelet


Di Shaklee,semua suppliment adalah semulajadi. Oleh itu,anda juga boleh mencuba suppliment Shaklee yang bagus untuk meningkatkan jumlah platelet secara semulajadi antaranya: 

1. Omega Guard 
*Meningkatkan penghasilan platelet dalam darah 
*Meningkatkan sistem imun. 
*Mengurangkan tekanan atau stress 
*Merangsang kesihatan hati 

2. B-Complex   
*Penting bagi pembentukan atau penghasilan elemen darah termasuk platelet 
*Melawan tekanan atau anti stress 
*Mencegah anemia dengan membantu pembentukan sel darah merah

 3. Vitamin C Sustained Released. 
*Meningkatkan jumlah platelet secara semulajadi. 
*Membantu penyerapan nutrient secara optimum 
*Membaiki simptom pendarahan 
*Meningkatkan sistem imunisasi 
*Menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel tubuh.

 4. Performance drink. 
*Membantu menstabilkan cecair dalam badan. 
*Memberi tenaga dan daya ketahanan fizikal 
*Meningkatkan daya ketahanan badan 
*Mencegah penyah-hidratan

Setelah mencuba cara-cara di atas,anda disarankan untuk membuat pemeriksaan semula terhadap jumlah platelet anda. Semoga cepat sembuh!!

----------------------------------------------------------------------------------------
Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Yana Kaidi
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Jln Kebun / Kota Kemuning / Klang / Shah Alam
Shaklee ID [ No : 1128774 ]
Fon :016-3650965
Facebook : https://www.facebook.com/kreliana/
Email : liana.khairil@gmail.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 1128774 .
Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya
----------------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment